PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA NR 1 im. Kubusia Puchatka w Sławnie
Program wychowawczy Przedszkola Nr 1 został opracowany dla stworzenia optymalnych warunków dla indywidualnego rozwoju dzieci i dla wspomagania tego procesu. Aby proces ten przebiegał prawidłowo należy zwrócić uwagę na rozwój poszczególnych umiejętności wychowanków, takich jak samodzielność, dbałość o bezpieczeństwo, dostrzeganie i rozwiązywanie problemów, podejmowanie i realizowanie zadań, kształtowanie umiejętności społecznych, współdziałanie w grupie, kształtowanie nawyków kulturalnych, estetycznych i higienicznych. Program ten ma na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w przedszkolu i domu. Program wychodzi naprzeciw różnego rodzaju sytuacjom wychowawczym, jakie mogą pojawić się w społeczności przedszkolnej. Program wychowawczy Przedszkola Nr 1 jest oparty na Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 7. 09. 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2004 r.> nr 256, poz.2572 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23. 12. 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r.)
3. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
4. Konwencja Praw Dziecka z dn. 20. 11. 1989 r. przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ ( Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526)
5. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dn. 02. 04. 1997 r.
Rozwiązania praktyczne
Założeniem programu jest nagradzanie zachowań pozytywnych świadczących o przestrzeganiu przez dzieci norm i zasad zachowania z uwzględnieniem Kodeksu Przedszkolaka i wewnątrzgrupowych zasad współdziałania i współżycia. Nagrody przyznawane są konsekwentnie, po wystąpieniu pożądanego zachowania. Przy nagradzaniu brany jest pod uwagę trud i wysiłek w wykonywana czynność, a nie tylko efekt końcowy.
Nagradzanie:
– pochwałą ( pochwała indywidualna, przed grupą, do rodzica)
– atrakcyjne spędzanie czasu wg pomysłów dzieci
– zwiększanie samodzielności dzieci
– przywilej pełnienia dyżuru np. w sali, łazience
– różne emblematy – minki, serduszka, słoneczka, medale, dyplomy
– drobne nagrody rzeczowe
W przypadku niestosowania się do ustalonych zasad:
– wspólne rozwiązywanie problemu
– tłumaczenie i wyjaśnienie
– wskazywanie następstw zachowania, by skłonić do wyciągnięcia wniosków
– czasowe wstrzymanie przyznanych przywilejów
-wyrażenie zawodu z powodu niewłaściwego zachowania
Ewaluacja
Podstawą do ewaluacji programu wychowawczego będą zapisy w dzienniku zajęć, scenariusze zajęć, dokumentacja spotkań z rodzicami, stworzenie ankiety dla rodziców, stworzenie ankiety dla nauczycieli, miesięczne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, arkusze obserwacyjne.
Bibliografia