Koncepcja Pracy Przedszkola

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 1 im. KUBUSIA PUCHATKA W SŁAWNIE

O NASZYM PRZEDSZKOLU

Przedszkole Nr 1 im. Kubusia Puchatka mieści się przy ulicy Wojska Polskiego 2, tuż przy Ratuszu. Jest to placówka z tradycjami, gdyż swoją działalność rozpoczęła zaraz po II wojnie światowej. Pierwsze wzmianki na kształt dzisiejszych projektów organizacyjnych, datują się  5.XI. 1945r.

Przedszkole Nr 1 im. Kubusia Puchatka, działa na podstawie:

1.      Ustawy z dn. 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 16, poz.95 ze zm.).

2.       Ustawy z dn. 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67, poz.329 ze zm.).

3.       Statutu Przedszkola.

         Przedszkole funkcjonuje niemal cały rok – z wyjątkiem przerw wakacyjnych ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.

Czas pracy przedszkola wynosi 9,5 godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu.                 

Wysokość opłat zaświadczenia udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący. Obecnie w przedszkolu jest 5 oddziałów, w których przebywa 125 dzieci.  Kadra pedagogiczna wraz z dyrektorem liczy 9 osób, wszyscy legitymują się dyplomem wyższych uczelni. nauczyciele wciąż się dokształcają na studiach podyplomowych, kursach i seminariach. Przedszkole zatrudnia 10 pracowników administracji i obsługi.

       Organami przedszkola są:

·         Dyrektor

·         Rada Pedagogiczna

·         Rada Rodziców

         Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, zgodnie z nową podstawą programową.

     Nasze Przedszkole charakteryzuje się tym, iż mamy wyraźnie określone priorytety wychowawcze.

         Na pierwszym miejscu stawiamy podmiotowość i dobro dziecka. Jesteśmy otwarci na innowacje i eksperymenty. Zapewniamy naszym wychowankom miłą i serdeczną atmosferę; wysoką jakość opieki, wychowania i edukacji, klimat życzliwości, profesjonalizm.

Placówka posiada sale dydaktyczne wyposażone w pomoce dydaktyczne, ogród przedszkolny 
Uwzględniamy znaczące wydarzenia w życiu naszej placówki: święta, uroczystości, spotkania okolicznościowe, w których staramy się sięgać do tradycji naszego przedszkola, tradycji rodzinnych i kulturowych. Wspieramy wszechstronny rozwój naszych wychowanków i właściwie przygotowujemy do podjęcia nauki w szkole. Jesteśmy laureatami wielu konkursów, przeglądów organizowanych przez Sławieński Dom Kultury.
           Mamy nazwę, logo i hymn przedszkola. Posiadamy stronę internetową, na której systematycznie umieszczane są wydarzenia z życia przedszkola.
          Nasza przyszłość to wychowanie ku Arystotelesowskim zasadom „prawdy, dobra i piękna”. Stawiamy na taki styl pracy, który na pierwszym miejscu stawia podmiotowość małego człowieka, w którym dorosły, traktując dziecko jako partnera, pomaga mu w rozwijaniu silnej, otwartej na twórcze poszukiwania osobowości.

MISJA: 

·         Jesteśmy obywatelami Unii Europejskiej

·         Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem

·         Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne

·         Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym

·         Dbamy o środowisko przyrodnicze

·         Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękno, dobro prawda  i miłość

WIZJA: 

                                  Nasze Przedszkole: 

*              Sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec inności

*              Realizuje programy profilaktyczne, zdrowotne, bezpieczeństwa w domu i miejscach publicznych

*              Promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym

*              Tworzy warunki do obserwacji i badań przyrody, odkrywania mądrości jej praw, uczy jak racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów

*              Rozwija w dzieciach przywiązanie do rodziny, regionu, ojczyzny

*              Kształtuje tożsamość narodową i kulturową opartą na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionu

*              Pośredniczy w przyswajaniu norm postępowania moralnego i etycznego, uwrażliwia na piękno, dobro, prawdę i miłość.

MODEL  ABSOLWENTA  PRZEDSZKOLA

·         Rozumie znaczenie przyrody dla człowieka

·         Żyje w zgodzie z przyrodą

·         Posiada wiedzę o zdrowym stylu życia

·         Przestrzega zachowań prozdrowotnych

·         Umiejętnie komunikuje się i współdziała w grupie rówieśniczej

·         Ma świadomość że jest Polakiem i Europejczykiem

·         Jest otwarty, tolerancyjny i kulturalny na potrzeby innych ludzi

·         Zna i respektuje normy społeczne

·         Zna i szanuje tradycje rodzinne, przedszkolne

·         jest świadome zagrożeń

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności i poznało nowe doświadczenia.

CELE I ZADANIA GŁÓWNE:

·         Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.

·         Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.

·         Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata.

·          Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru (dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania)

·         Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.

·         Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

·         Promowanie działalności przedszkola w środowisku.

PRACA  DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZA

Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna opiera się na następujących dokumentach:

·         Statut Przedszkola

·          Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego

·         Programy wychowawczo – dydaktyczne:

– ” Nasze Przedszkole”

– Program Adaptacyjny

– Program Wychowawczy

·         Programy autorskie i profilaktyczne:

                    – „Kubusiowi przyjaciele natury”

                    – „Czyste powietrze wokół nas”

                    – ” Akademia zdrowego przedszkolaka”

                    – „Bezpieczne dzieci”

                    – ” Aquafresh”

                    – Program Adaptacyjny

                    – Program Wychowawczy

Programy i metody wspomagające rozwój dziecka:

·         „Metoda Dobrego Startu” Marty Bogdanowicz – metoda przygotowująca    dzieci do nauki czytania i pisania

·         Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczajacej przestrzeni, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.

·         Kinezjologia Edukacyjna

·         „Burza mózgów” – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania

·         Pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji

·         „Dziecięca matematyka” autorstwa prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku osiągnięcia sukcesów w nauce matematyki.

·         Zajęcia adaptacyjne – mające na celu bezstresowe dla dziecka pokonanie progu przedszkola

·         Opowieści ruchowe, pantomimiczne

·         Relaksacja

·         Bajkoterapia

·         Zabawy paluszkowe

CELE PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ:

·         Stworzenie najkorzystniejszych warunków dla rozwoju dziecka.

·         Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.

·         Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się,

·         Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,

·         Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,

·         Nauka przez aktywne działanie,

·          Poszanowanie osobowości dziecka,

·         Okazywanie sobie wzajemnej pomocy,

·         Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu osobowości dziecka.

ZASADY PRACY

Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:

·         Zasada indywidualizacji

·         Zasada integracji

·         Zasada wolności i swobody działania

·         Zaspakajanie potrzeb dziecka

·         Zasada aktywności

·         Organizowania życia społecznego

 

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
 

FORMY PRACY:

·         praca indywidualna

·         praca w małych zespołach

·         praca z całą grupą

·         „otwarte drzwi”

·         zabawy

PODZIAŁ KOMPETENCJI:

Zadania dodatkowe dla nauczycieli:

·         protokolant Rad Pedagogicznych,

·         zepół do spraw dokumentacji przedszkolnej

·         zespół do ewaluacji

·         zespół do spraw doskonalenia wewnątrzprzedszkolnego

·         lider WDN

·         opieka nad  biblioteką

·         prowadzenie kroniki

·         badanie losów absolwentów

·         promocja przedszkola

·         dekoracje holu

·         organizacja wycieczek

·         praktyki studentów i opieka nad stażystami

·         uroczystości przedszkolne

·         współpraca z innymi instytucjami

DALSZA PRACA NAD KONCEPCJĄ

·         zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego,

·         każdy nowy pracownik otrzymuje egzemplarz Koncepcji,
raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek, innowacji ,

·         koncepcja będzie udostępniona do wglądu na stronie internetowej i holu przedszkolnym,

KRYTERIA SUKCESU

·         Wzrost poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.

·         Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,

·         Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.

·         Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.

·         Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.

·         Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.

·          Udział dzieci w konkursach, turniejach itp.

·         Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media

·         Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.

·         Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji
w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA 

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

·         przeprowadzenie diagnozy wstępnej,

·         szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,

·         informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej

·         półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,

·         bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,

·         przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

·         prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),

·         teczek prac i innych dokumentów,

·         arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,

·         albumów, kronik,

·         materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)

·         rozmów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

·         ankiet,

·         rozmów z nauczycielami, rodzicami,

·         obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,

·         arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,

·         innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

·         nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,

·         nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,

·         informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,

·         rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,

·         na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,

·         informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI PRACY

Przedszkole dąży do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych z oddziaływaniami rodziny

Wskaźniki:
Protokoły zebrań z rodzicami, zeszyt kontaktów indywidualnych, zasady zachowań w grupie – kodeksy grupowe, zajęcia otwarte, tablica informacyjna, harmonogram imprez przedszkolnych, plan współpracy z rodzicami, program wychowawczy, program adaptacyjny

Przedszkole   dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny , społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.

Wskaźniki:
Planowanie pracy i zapisy w dzienniku świadczące o systematycznej pracy, projekt edukacyjny „Bezpieczne dzieci”, prowadzenie zajęć metodami twórczymi: M. Bogdanowicz, Gruszczyk- Kolczyńska, Klanza,  Sherborne, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem elementów kinezjologii edukacyjnej, święta rodzinne w przedszkolu,  dobre nawyki żywieniowe dzieci

Przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych 

Wskaźniki:
Udział dzieci i pracowników w projektach dotyczących bezpieczeństwa, pozytywne opinie sanepidu, straży pożarnej, terminowa realizacja zaleceń, protokoły przeglądów, wymalowane sale zajęć i korytarze, wyremontowana kuchnia i pomieszczenia kuchenne.

Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego kształcenia , stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyśpieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami

Wskaźniki:
Raporty z diagnozy dzieci, wyróżnienia i nagrody za udział w konkursach, kierunki pracy w projektach edukacyjnych,  pomoce dydaktyczne i zabawki atrakcyjne pod względem edukacyjnym, wysoka ocena naszych absolwentów – przez nauczycieli kl. I

OPIS EWALUACJI – KONCEPCJI PRACY  

Etapy zbierania danych:

·        Bieżące obserwowanie realizacji zadań

·         ustalenie stopnia zgodności realizacji zaplanowanych zadań zgodnie z harmonogramem

·         doskonalenie realizowanego programu (wprowadzanie zmian)

·        Po zakończeniu każdego roku realizacji programu

·         sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte

·         ocena stopnia zaangażowania pracowników w realizację programu

·         zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania

·           Po zakończeniu realizacji całego programu 

·         oszacowanie efektów działania programu – udzielenie odpowiedzi na pytanie – czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte zamierzone cele?

·         ocena stopnia zaangażowania pracowników

·         zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy przedszkola

ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
w zakresie bazy

·         doposażenie ogrodu w drewniane place zabaw oraz sprzęt rekreacyjny,

·         doposażenie kuchni w nowoczesne urządzenia gastronomiczne


w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,

·         analiza potrzeb dzieci i rodziców pod kątem oferty zajęć dodatkowych

·         planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu

          wymiany informacji o dziecku;

w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:

·         wspomaganie , inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności,

·         zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje

·         doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel,  nauczyciel -nauczyciel

w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:

·      kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi,

·      zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówek i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach lokalnych i kampaniach społecznych.

Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w dokumentach i programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:

• Statucie przedszkola

• Programie adaptacyjnym

• Programie wychowawczym

• Programie profilaktyki zdrowotnej

• Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem

• Oraz planie rocznym, który stanowi integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola i jest z nią spójny.

Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.