KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 1 im. KUBUSIA PUCHATKA W SŁAWNIE
O NASZYM PRZEDSZKOLU
Przedszkole Nr 1 im. Kubusia Puchatka mieści się przy ulicy Wojska Polskiego 2, tuż przy Ratuszu. Jest to placówka z tradycjami, gdyż swoją działalność rozpoczęła zaraz po II wojnie światowej. Pierwsze wzmianki na kształt dzisiejszych projektów organizacyjnych, datują się 5.XI. 1945r.
Przedszkole Nr 1 im. Kubusia Puchatka, działa na podstawie:
1. Ustawy z dn. 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 16, poz.95 ze zm.).
2. Ustawy z dn. 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67, poz.329 ze zm.).
3. Statutu Przedszkola.
Przedszkole funkcjonuje niemal cały rok – z wyjątkiem przerw wakacyjnych ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
Czas pracy przedszkola wynosi 9,5 godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu.
Wysokość opłat zaświadczenia udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący. Obecnie w przedszkolu jest 5 oddziałów, w których przebywa 125 dzieci. Kadra pedagogiczna wraz z dyrektorem liczy 9 osób, wszyscy legitymują się dyplomem wyższych uczelni. nauczyciele wciąż się dokształcają na studiach podyplomowych, kursach i seminariach. Przedszkole zatrudnia 10 pracowników administracji i obsługi.
Organami przedszkola są:
· Dyrektor
· Rada Pedagogiczna
· Rada Rodziców
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, zgodnie z nową podstawą programową.
Nasze Przedszkole charakteryzuje się tym, iż mamy wyraźnie określone priorytety wychowawcze.
Na pierwszym miejscu stawiamy podmiotowość i dobro dziecka. Jesteśmy otwarci na innowacje i eksperymenty. Zapewniamy naszym wychowankom miłą i serdeczną atmosferę; wysoką jakość opieki, wychowania i edukacji, klimat życzliwości, profesjonalizm.
Placówka posiada sale dydaktyczne wyposażone w pomoce dydaktyczne, ogród przedszkolny Uwzględniamy znaczące wydarzenia w życiu naszej placówki: święta, uroczystości, spotkania okolicznościowe, w których staramy się sięgać do tradycji naszego przedszkola, tradycji rodzinnych i kulturowych. Wspieramy wszechstronny rozwój naszych wychowanków i właściwie przygotowujemy do podjęcia nauki w szkole. Jesteśmy laureatami wielu konkursów, przeglądów organizowanych przez Sławieński Dom Kultury. Mamy nazwę, logo i hymn przedszkola. Posiadamy stronę internetową, na której systematycznie umieszczane są wydarzenia z życia przedszkola. Nasza przyszłość to wychowanie ku Arystotelesowskim zasadom „prawdy, dobra i piękna”. Stawiamy na taki styl pracy, który na pierwszym miejscu stawia podmiotowość małego człowieka, w którym dorosły, traktując dziecko jako partnera, pomaga mu w rozwijaniu silnej, otwartej na twórcze poszukiwania osobowości.
MISJA:
· Jesteśmy obywatelami Unii Europejskiej
· Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem
· Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne
· Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym
· Dbamy o środowisko przyrodnicze
· Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękno, dobro prawda i miłość
WIZJA:
Nasze Przedszkole:
* Sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec inności
* Realizuje programy profilaktyczne, zdrowotne, bezpieczeństwa w domu i miejscach publicznych
* Promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym
* Tworzy warunki do obserwacji i badań przyrody, odkrywania mądrości jej praw, uczy jak racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów
* Rozwija w dzieciach przywiązanie do rodziny, regionu, ojczyzny
* Kształtuje tożsamość narodową i kulturową opartą na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionu
* Pośredniczy w przyswajaniu norm postępowania moralnego i etycznego, uwrażliwia na piękno, dobro, prawdę i miłość.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
· Rozumie znaczenie przyrody dla człowieka
· Żyje w zgodzie z przyrodą
· Posiada wiedzę o zdrowym stylu życia
· Przestrzega zachowań prozdrowotnych
· Umiejętnie komunikuje się i współdziała w grupie rówieśniczej
· Ma świadomość że jest Polakiem i Europejczykiem
· Jest otwarty, tolerancyjny i kulturalny na potrzeby innych ludzi
· Zna i respektuje normy społeczne
· Zna i szanuje tradycje rodzinne, przedszkolne
· jest świadome zagrożeń
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności i poznało nowe doświadczenia.
CELE I ZADANIA GŁÓWNE:
· Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
· Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
· Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata.
· Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru (dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania)
· Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
· Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
· Promowanie działalności przedszkola w środowisku.
PRACA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZA
Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna opiera się na następujących dokumentach:
· Statut Przedszkola
· Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego
· Programy wychowawczo – dydaktyczne:
– ” Nasze Przedszkole”
– Program Adaptacyjny
– Program Wychowawczy
· Programy autorskie i profilaktyczne:
– „Kubusiowi przyjaciele natury”
– „Czyste powietrze wokół nas”
– ” Akademia zdrowego przedszkolaka”
– „Bezpieczne dzieci”
– ” Aquafresh”
Programy i metody wspomagające rozwój dziecka:
· „Metoda Dobrego Startu” Marty Bogdanowicz – metoda przygotowująca dzieci do nauki czytania i pisania
· Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczajacej przestrzeni, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.
· Kinezjologia Edukacyjna
· „Burza mózgów” – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
· Pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
· „Dziecięca matematyka” autorstwa prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku osiągnięcia sukcesów w nauce matematyki.
· Zajęcia adaptacyjne – mające na celu bezstresowe dla dziecka pokonanie progu przedszkola
· Opowieści ruchowe, pantomimiczne
· Relaksacja
· Bajkoterapia
· Zabawy paluszkowe
CELE PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ:
· Stworzenie najkorzystniejszych warunków dla rozwoju dziecka.
· Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.
· Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się,
· Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,
· Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,
· Nauka przez aktywne działanie,
· Poszanowanie osobowości dziecka,
· Okazywanie sobie wzajemnej pomocy,
· Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu osobowości dziecka.
ZASADY PRACY:
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
· Zasada indywidualizacji
· Zasada integracji
· Zasada wolności i swobody działania
· Zaspakajanie potrzeb dziecka
· Zasada aktywności
· Organizowania życia społecznego
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
FORMY PRACY:
· praca indywidualna
· praca w małych zespołach
· praca z całą grupą
· „otwarte drzwi”
· zabawy
PODZIAŁ KOMPETENCJI:
Zadania dodatkowe dla nauczycieli:
· protokolant Rad Pedagogicznych,
· zepół do spraw dokumentacji przedszkolnej
· zespół do ewaluacji
· zespół do spraw doskonalenia wewnątrzprzedszkolnego
· lider WDN
· opieka nad biblioteką
· prowadzenie kroniki
· badanie losów absolwentów
· promocja przedszkola
· dekoracje holu
· organizacja wycieczek
· praktyki studentów i opieka nad stażystami
· uroczystości przedszkolne
· współpraca z innymi instytucjami
DALSZA PRACA NAD KONCEPCJĄ
· zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego,
· każdy nowy pracownik otrzymuje egzemplarz Koncepcji,raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek, innowacji ,
· koncepcja będzie udostępniona do wglądu na stronie internetowej i holu przedszkolnym,
KRYTERIA SUKCESU
· Wzrost poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
· Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
· Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.
· Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
· Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
· Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
· Udział dzieci w konkursach, turniejach itp.
· Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media
· Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
· Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacjiw dążeniu do osiągnięcia sukcesu.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
· przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
· szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
· informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
· półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
· bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
· przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
· prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
· teczek prac i innych dokumentów,
· arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
· albumów, kronik,
· materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
· rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
· ankiet,
· rozmów z nauczycielami, rodzicami,
· obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
· arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
· innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
· nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczaniai wychowania,
· nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
· informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
· rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
· na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
· informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI PRACY
Przedszkole dąży do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych z oddziaływaniami rodziny
Wskaźniki:Protokoły zebrań z rodzicami, zeszyt kontaktów indywidualnych, zasady zachowań w grupie – kodeksy grupowe, zajęcia otwarte, tablica informacyjna, harmonogram imprez przedszkolnych, plan współpracy z rodzicami, program wychowawczy, program adaptacyjny
Przedszkole dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny , społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.
Wskaźniki:Planowanie pracy i zapisy w dzienniku świadczące o systematycznej pracy, projekt edukacyjny „Bezpieczne dzieci”, prowadzenie zajęć metodami twórczymi: M. Bogdanowicz, Gruszczyk- Kolczyńska, Klanza, Sherborne, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem elementów kinezjologii edukacyjnej, święta rodzinne w przedszkolu, dobre nawyki żywieniowe dzieci
Przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych
Wskaźniki:Udział dzieci i pracowników w projektach dotyczących bezpieczeństwa, pozytywne opinie sanepidu, straży pożarnej, terminowa realizacja zaleceń, protokoły przeglądów, wymalowane sale zajęć i korytarze, wyremontowana kuchnia i pomieszczenia kuchenne.
Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego kształcenia , stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyśpieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami
Wskaźniki:Raporty z diagnozy dzieci, wyróżnienia i nagrody za udział w konkursach, kierunki pracy w projektach edukacyjnych, pomoce dydaktyczne i zabawki atrakcyjne pod względem edukacyjnym, wysoka ocena naszych absolwentów – przez nauczycieli kl. I
OPIS EWALUACJI – KONCEPCJI PRACY
Etapy zbierania danych:
· Bieżące obserwowanie realizacji zadań
· ustalenie stopnia zgodności realizacji zaplanowanych zadań zgodnie z harmonogramem
· doskonalenie realizowanego programu (wprowadzanie zmian)
· Po zakończeniu każdego roku realizacji programu
· sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte
· ocena stopnia zaangażowania pracowników w realizację programu
· zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania
· Po zakończeniu realizacji całego programu
· oszacowanie efektów działania programu – udzielenie odpowiedzi na pytanie – czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte zamierzone cele?
· ocena stopnia zaangażowania pracowników
· zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy przedszkola
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:w zakresie bazy
· doposażenie ogrodu w drewniane place zabaw oraz sprzęt rekreacyjny,
· doposażenie kuchni w nowoczesne urządzenia gastronomiczne
w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,
· analiza potrzeb dzieci i rodziców pod kątem oferty zajęć dodatkowych
· planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu
wymiany informacji o dziecku;w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
· wspomaganie , inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności,
· zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje
· doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel -nauczyciel
w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
· kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi,
· zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówek i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach lokalnych i kampaniach społecznych.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w dokumentach i programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
• Statucie przedszkola
• Programie adaptacyjnym
• Programie wychowawczym
• Programie profilaktyki zdrowotnej
• Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem
• Oraz planie rocznym, który stanowi integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola i jest z nią spójny.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.