PROGRAM WYCHOWAWCZY

PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA NR 1 im. Kubusia Puchatka w Sławnie

Program wychowawczy Przedszkola Nr 1 został opracowany dla stworzenia optymalnych warunków dla indywidualnego rozwoju dzieci i dla wspomagania tego procesu. Aby proces ten przebiegał prawidłowo należy zwrócić uwagę na rozwój poszczególnych umiejętności wychowanków, takich jak samodzielność, dbałość o bezpieczeństwo, dostrzeganie i rozwiązywanie problemów, podejmowanie i realizowanie zadań, kształtowanie umiejętności społecznych, współdziałanie w grupie, kształtowanie nawyków kulturalnych, estetycznych i higienicznych. Program ten ma na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w przedszkolu i domu.                         Program wychodzi naprzeciw różnego rodzaju sytuacjom wychowawczym, jakie mogą pojawić się w społeczności przedszkolnej. Program wychowawczy Przedszkola Nr 1 jest oparty na Statucie Przedszkola.

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 7. 09. 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2004 r.> nr 256, poz.2572 z późn. zm.)

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23. 12. 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r.)

3. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

4. Konwencja Praw Dziecka z dn. 20. 11. 1989 r. przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ ( Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526)

5. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dn. 02. 04. 1997 r.

Cele ogólneCele szczegółoweCele operacyjne
1. Poznanie zasad bezpiecznego funkcjonowaniaprzestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nimprzestrzega zasad warunkujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim
2.Kształtowanie czynności samoobsługowychprzyzwyczajanie do systematycznego dbania o czystość osobistąwyrabianie u dzieci samodzielności i zaradności dba o czystość osobistąpodejmuje samodzielne próby prostych czynności 
3. Kształtowanie nawyków kulturalnychpoznanie zasad savoir-vivrestosowanie zasad kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stolezna zasady savoir-vivrestosuje zasad y kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole
4  Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie rówieśniczejzapoznanie z zasadami i normami panującymi w grupiewyrabianie umiejętności przedstawiania swoich uczuć i emocjiuczenie nawiązywania bliskich kontaktów z innymipomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”wyrabianie umiejętności współdziałania na rzecz innychtworzenie okazji do wspólnego realizowania zadań zna zasady i normy panujące w grupiepotrafi przedstawiać swoje uczucia i emocjenawiązuje bliskie kontakty z innymibuduje pozytywny obraz własnego „ja”współdziała na rzecz innychwspólnie realizuje zadania 
5. Kształtowanie poczucia estetykibudzenie zaciekawienia otaczającym światemdbanie o estetykę własną i otoczeniarozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez organizowanie działalności twórczej i odtwórczejstwarzanie okazji do oceny własnej wrażliwości odniesienia sukcesudba o estetykę własną i otoczeniarozwija wrażliwość estetyczną 
6. Indywidualizacja pracy w zależności od potrzeb i możliwości dziecka rozwijanie u dzieci indywidualnych predyspozycjirozwijanie wiary we własne siły i kreatywnośćrozwija indywidualne predyspozycjerozwija wiarę we własne siły i kreatywność
7. Kształtowanie postaw patriotycznychbudowanie poczucia więzi z innymi osobami i współuczestnikami w społeczności bliższej i dalszejzapoznanie i kultywowanie tradycji rodzinnych, lokalnych, regionalnych i narodowychwyrabianie szacunku dla tradycji i symboli narodowychzainteresowanie dzieci innymi kulturami i narodamibuduje poczucie więzi z innymi osobami i współuczestnikami w społeczności bliższej i dalszejzna tradycje rodzinne lokalne, regionalne i narodoweokazuje szacunek dla tradycji i symboli narodowych 
8. Uświadomienie dzieciom podstawowych praw i obowiązków wynikających z Konwencji Praw Dziecka poznawanie przez dzieci podstawowych praw i obowiązków wynikających z Konwencji Praw Dzieckazna podstawowe prawa i obowiązki wynikające z Konwencji Praw Dziecka
9. Wyrabianie prawidłowych relacji z dziećmi i dorosłymiuczenie przywiązania do rodziny i okazywania szacunkuwspólne rozwiązywanie trudności wychowawczychpomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieciudział rodziców w życiu przedszkolaokazuje szacunek i przywiązanie do rodziny 
10. Przeciwdziałanie agresji w tworzeniu dobrego, przyjaznego klimatu w grupie przedszkolnejnabywanie umiejętności budowania zaufania do innych osóbstwarzanie warunków do współdziałania ze sobą dzieci w sytuacjach zabawowo-zadaniowychpomoc w przezwyciężaniu nieśmiałości, wyzwalanie pozytywnych emocjićwiczenie umiejętności skupiania uwagi i spostrzegawczościkorygowanie napięć, harmonizowanie ciała i duchawzbogacanie sposobów komunikowania sięodnajdywanie wewnętrznej równowagidostrzeganie agresywnych uczuć i ich wyrażanierozpoznawanie przyczyn agresjiuczenie rozumienia siebie samych i innych ludziopanowywanie i przezwyciężanie złości i agresjiumiejętność pokojowego rozwiązywania konfliktówbuduje zaufanie do innych osóbwspółdziała z innymi dziećmi w sytuacjach zabawowo-zadaniowychprzezwycięża nieśmiałośććwiczy umiejętność skupiania uwagi i spostrzegawczościkomunikuje się na różne sposobypotrafi odnaleźć wewnętrzną równowagędostrzega agresywne uczucia i wie, jak je wyrazićpotrafi rozumieć siebie i innychprzezwycięża złość i agresjępotrafi pokojowo rozwiązywać konflikty
11. Wytwarzanie emocjonalnego związku z przyrodąrozbudzanie ciekawości poznawczejwytwarzanie motywacji do działań przyjaznych przyrodzie podejmuje działania przyjazne przyrodzie 

Rozwiązania praktyczne

Założeniem programu jest nagradzanie zachowań pozytywnych świadczących o przestrzeganiu przez dzieci norm i zasad zachowania z uwzględnieniem Kodeksu Przedszkolaka i wewnątrzgrupowych zasad współdziałania i współżycia. Nagrody przyznawane są konsekwentnie, po wystąpieniu pożądanego zachowania. Przy nagradzaniu brany jest pod uwagę trud i wysiłek w wykonywana czynność, a nie tylko efekt końcowy.

Nagradzanie:

– pochwałą ( pochwała indywidualna, przed grupą, do rodzica)

– atrakcyjne spędzanie czasu wg pomysłów dzieci

– zwiększanie samodzielności dzieci

– przywilej pełnienia dyżuru np. w sali, łazience

– różne emblematy – minki, serduszka, słoneczka, medale, dyplomy

– drobne nagrody rzeczowe

W przypadku niestosowania się do ustalonych zasad:

– wspólne rozwiązywanie problemu

– tłumaczenie i wyjaśnienie

– wskazywanie następstw zachowania, by skłonić do wyciągnięcia wniosków

– czasowe wstrzymanie przyznanych przywilejów

-wyrażenie zawodu z powodu niewłaściwego zachowania

Ewaluacja

Podstawą do ewaluacji programu wychowawczego będą zapisy w dzienniku zajęć, scenariusze zajęć, dokumentacja spotkań z rodzicami, stworzenie ankiety dla rodziców, stworzenie ankiety dla nauczycieli, miesięczne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, arkusze obserwacyjne.

Bibliografia

  • B. Fuchs „Gry i zabawy na dobry klimat w grupie”, Kielce 1999, Jedność
  • I. Jundziłł „Nagrody i kary w wychowaniu”, Warszawa 1986, Nasza Księgarnia
  • J. Koźmińska, E. Olszewska „Z dzieckiem w świat wartości”, Warszawa 2007, Świat Książki
  • Ch. Liebertz „Zabawy do nauczania integracyjnego”, Kielce 2002, Jedność
  • R. Portman „Gry i zabawy przeciw agresji”, Kielce 1999, Jedność
  • J. Pytlarczyk Program wychowania przedszkolnego „W kręgu zabawy”, Warszawa 2009, Juka
  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
  • Konwencja Praw Dziecka z dn. 20 listopada 1989 r. przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ
  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dn. 2 kwietnia 1997 r.